Wienand
De route van Wienand Loopbaan Voor ik startte bij Teamflex was ik druk met mijn eigen bedrijfje in de evenementenbranche. Een eenmanszaak in techniek: ik
Home » Rick
Van werken in een supermarkt naar kilometers maken als vrachtwagenchauffeur. Nu, 2 jaar later, is Rick intercedent bij Teamflex Zoetermeer. Soms heeft het pad wat je kiest een verrassende eindbestemming. Rick neemt je mee!
Een aantal jaar geleden vroeg mijn zwager (en vrachtwagenchauffeur) Patrick mij mee te gaan met de vrachtwagen. De bestemming was Zweden, een fantastisch avontuur, ik ging dus zeker mee! Met de boot heen, lossen en weer laden in Zweden, vervolgens door naar de haven van Antwerpen, daar weer lossen en laden en uiteindelijk na 4 dagen weer terug thuis. Ik denk dat het moment was dat het chauffeur vak mij echt is gaan trekken. Toen ik in 2015, tijdens mijn vakantie, de vacature op Teamflex inclusief opleiding tot chauffeur zag staan, twijfelde ik geen moment!
Daar zat ik dan voor mijn tent op de camping te solliciteren. Uiteraard heb ik het hier over gehad met mijn vrouw: we hadden tenslotte 3 kinderen onder de 3 jaar. Zij was gelukkig meteen aan boord!
Diezelfde week werd ik gebeld door het Teamflex: ik mocht op gesprek komen! Begin september reed ik voor het eerst richting Barendrecht, ik was eigenlijk nog nooit zover alleen weg geweest. Ik was best zenuwachtig! Na het gesprek met intercedent Nicky moest ik een test afleggen. Het gesprek ging goed en ook de test was geslaagd. Yes! Ik kon gaan beginnen met lessen! Ik plande alles tussen mijn werk in, zo kon het zomaar dat ik in de ochtend gewoon werkte en in de middag een rijles op de vrachtwagen had. Ook begonnen de lessen voor Code95, zonder dit diploma mag je de weg niet op. Alles bij elkaar moet je veel kennis opdoen voor dit rijbewijs, je doet uiteindelijk wel 6 keer examen. De klassikale lessen waren erg informatief en met wat thuisstudie erbij mocht ik in december op examen.
Je hebt een toets voor de verkeersregels en de techniek die er in een vrachtwagen zit. Een van die praktijk examens is de praktische toets. Voorafgaand krijg je eerst een halve dag les waarna het examen is. Je leert hoe je de lading moet zekeren en criminaliteit kan voorkomen. Nog 1 toets en ik mocht op voor het praktijkexamen C.. Ik slaagde in 1 keer en was dus nu echt vrachtwagenchauffeur!
Op 1 februari 2016 startte ik als chauffeur bij de Hanos. Ik werd verantwoordelijk voor de route richting de Duin en Bollenstreek, een heerlijke route waarbij ik iedere dag het strand kon zien. Helaas hield dit werk op na een half jaar, maar na goed overleg met Nicky kon ik door voor mijn CE rijbewijs!
Ik had alle papieren al dus kon gelijk beginnen met lessen. Dat is in het begin echt een hele vreemde gewaarwording, zeker met achteruit rijden. Maar goed door veel te oefenen en goed op te letten had ik ook hier in een 20-tal lessen mijn examenmoment verdiend. Tijdens het examen kreeg ik een enorme black-out. Ik wist opeens niet meer hoe ik mijn trailer aan de trekker moest koppelen. Tot ik mijn rijinstructeur zag staan en ik weer terug bij zinnen kwam. Ik koppelde de trailer aan de trekker en ging op weg met de combinatie in een verder foutloos examen. Het was even spannend maar gelukkig voldoende voor het behalen van mijn CE rijbewijs!
Vanaf 1 december mocht ik beginnen bij Jooren Transporten. Hier heb ik met veel plezier 4 jaar lang rondgereden in de winkeldistributie. Wat ik leuk vond in deze functie is niet de hele dag achter het stuur zitten, maar juist veel bezig zijn met laden en lossen.
Toch merkte ik dat 4,5 jaar nadat het begon te kriebelen op vakantie, dat vorig jaar weer gebeurde. Toen ik in december 2019 een vacature online zag komen trok ik de stoute schoenen aan en solliciteerde. Ik wilde weer nieuwe dingen leren en mijzelf ontwikkelen. Teamflex heeft altijd goed voor mij gezorgd en zijn altijd hun afspraken nagekomen dus ik besloot te reageren op de functie van intercedent.
Na een aantal gesprekken kreeg ik het bericht dat ik per 1 april kon beginnen. Ik mocht de vestiging Den Haag verder vorm gaan geven en dat is waar ik nu mee bezig ben. De eerste dag begon op 6 april vanachter de PC. Na wat opstart problemen en uiteindelijk een eigen laptop en een mobiel van de zaak waren we volledig begonnen. Ik kende het programma Teams nog niet nu spreek ik al mijn collega’s via hier. Ook de diverse trainingen voor mij en mijn startende collega’s heb ik via teams gehad.
Ik moest ook het gesprekken voeren met kandidaten en bedrijven weer oefenen. Gelukkig bleek dat ik in mijn functie bij de supermarkt hier wel al de basis van mee gekregen heb. Maar niet alleen kandidaten en bedrijven zijn de partijen waarmee ik gesproken heb, maar ook gemeentes en het UWV, stuk voor stuk heb ik contacten gelegd waarmee we nu de vestiging verder vormgeven.
Toch is het contrast echt groot: voorheen zat ik 50 uur per week in mijn vrachtwagen en nu zit ik 40 uur per week naar een scherm te kijken. Daarnaast heeft Covid19 het niet makkelijk gemaakt, ik ben begonnen met vanuit huis te werken en werk vooralsnog veel vanuit huis. Ik mag best zeggen dat ik trots ben op hoeveel ik geleerd heb de afgelopen tijd. Er lopen namelijk thuis ook 4 kinderen en een fantastische vrouw rond.
Nu we weer in het ‘nieuwe’ normaal komen zit ik wat vaker op het kantoor in Den Haag. Daarnaast starten wij vanaf 1 juli in Zoetermeer met een volwaardige vestiging. Gek misschien maar ergens vind ik ook dat weer spannend in de vrachtwagen zit je tenslotte ‘heerlijk’ alleen.
De route van Wienand Loopbaan Voor ik startte bij Teamflex was ik druk met mijn eigen bedrijfje in de evenementenbranche. Een eenmanszaak in techniek: ik
De route van Wesley Voordat Wesley aan de slag ging als internationaal chauffeur, was hij werkzaam in de bouw. Toen hij stuitte op de chauffeursopleiding
De route van Armando Via Teamflex behaalde Armando in korte tijd zijn rijbewijs C en CE. Dat smaakte naar meer! Ook wist Armando zijn ADR-certificering