De route van Rick
Toen een vrachtwagenchauffeur een paar jaar geleden aan Rick vroeg om met hem mee te gaan met de vrachtwagen naar Zweden, was Rick zijn antwoord uiteraard ja! Dat is het moment dat Rick het vak erg interessant begon te vinden. Rick neemt je mee in zijn journey tot chauffeur!
Een aantal jaar geleden vroeg mijn zwager (en vrachtwagenchauffeur) Patrick mij mee te gaan met de vrachtwagen. De bestemming was Zweden, een fantastisch avontuur, ik ging dus zeker mee! Met de boot heen, lossen en weer laden in Zweden, vervolgens door naar de haven van Antwerpen, daar weer lossen en laden en uiteindelijk na 4 dagen weer terug thuis.
Ik denk dat het moment was dat het chauffeur vak mij echt is gaan trekken. Toen ik in 2015, tijdens mijn vakantie, de vacature op Teamflex inclusief opleiding tot chauffeur zag staan, twijfelde ik geen moment!
Daar zat ik dan voor mijn tent op de camping te solliciteren. Uiteraard heb ik het hier over gehad met mijn vrouw: we hadden tenslotte 3 kinderen onder de 3 jaar. Zij was gelukkig meteen aan boord!
Het traject
Diezelfde week werd ik gebeld door het Teamflex: ik mocht op gesprek komen! Begin september reed ik voor het eerst richting Barendrecht, ik was eigenlijk nog nooit zover alleen weggeweest. Ik was best zenuwachtig! Na het gesprek met intercedent Nicky moest ik een test afleggen.
Het gesprek ging goed en ook de test was geslaagd. Yes! Ik kon gaan beginnen met lessen! Ik plande alles tussen mijn werk in, zo kon het zomaar dat ik in de ochtend gewoon werkte en in de middag een rijles op de vrachtwagen had. Ook begonnen de lessen voor Code95, zonder dit diploma mag je de weg niet op. Alles bij elkaar moet je veel kennis opdoen voor dit rijbewijs, je doet uiteindelijk wel 6 keer examen. De klassikale lessen waren erg informatief en met wat thuisstudie erbij mocht ik in december op examen.
Je hebt een toets voor de verkeersregels en de techniek die er in een vrachtwagen zit. Daarnaast heb je een 2-tal administratie examens, waarbij de ene echt alleen vragen bevat en de andere bevat meer casussen. Dit zijn slechts alle theorie-examens, je moet ook nog maar “even” de praktijkexamens halen, ook dit zijn er 3.
Een van die praktijkexamens is de praktische toets. Voorafgaand krijg je eerst een halve dag les waarna het examen is. Je leert hoe je de lading moet zekeren en criminaliteit kan voorkomen. Nog 1 toets en ik mocht op voor het praktijkexamen C..
Dit was de toets besloten terrein, hier wordt er getest of je de vrachtwagen onder controle hebt. Ik had zowel les als examen in Amsterdam, voor mij onbekend terrein. Na een 20tal lessen was ik er helemaal klaar voor. Ik slaagde in 1 keer en was dus nu echt vrachtwagenchauffeur!
Aan de slag
Op 1 februari 2016 startte ik als chauffeur bij de Hanos. Ik werd verantwoordelijk voor de route richting de Duin en Bollenstreek, een heerlijke route waarbij ik iedere dag het strand kon zien. Helaas hield dit werk op na een half jaar, maar na goed overleg met Nicky kon ik door voor mijn CE-rijbewijs!
Ik had alle papieren al dus kon gelijk beginnen met lessen. Dat is in het begin echt een hele vreemde gewaarwording, zeker met achteruit rijden. Maar goed door veel te oefenen en goed op te letten had ik ook hier in een 20-tal lessen mijn examenmoment verdiend. Tijdens het examen kreeg ik een enorme black-out. Ik wist opeens niet meer hoe ik mijn trailer aan de trekker moest koppelen. Tot ik mijn rijinstructeur zag staan en ik weer terug bij zinnen kwam. Ik koppelde de trailer aan de trekker en ging op weg met de combinatie in een verder foutloos examen. Het was even spannend maar gelukkig voldoende voor het behalen van mijn CE-rijbewijs.
Vanaf 1 december mocht ik beginnen bij Jooren Transporten. Hier heb ik met veel plezier 4 jaar lang rondgereden in de winkeldistributie. Wat ik leuk vond in deze functie is niet de hele dag achter het stuur zitten, maar juist veel bezig zijn met laden en lossen.